Mówi się, że rozpoczynając budowanie firmy należy bardzo dokładnie zastanowić się nad jej przyszłym wizerunkiem. Trzeba odpowiednio dobrać elementy identyfikacji wizualnej, ułożyć hasło reklamowe, zaplanować strategię komunikacji. Zdarza się jednak, że firma mimo dobrej pozycji na rynku potrzebuje powiewu świeżości. Wówczas w grę wchodzi rebranding.
Rebrandingiem nazywany jest proces zmiany koncepcji marki. Od innego logo, strategii komunikacji, wystroju punktów obsługi klienta, aż do nowej nazwy produktu czy samej firmy. Odświeżenie wizerunku jest jednak jedynie wierzchołkiem góry lodowej. Sednem całego procesu jest bowiem dostosowanie rebrandingu do strategii marketingowej marki, produktu oraz usługi danego przedsiębiorstwa.
Powody zmian
Próby stworzenia nowego wizerunku mogą być spowodowane wieloma czynnikami. Istnieje jednak pięć najczęstszych powodów rebrandingu:
Powód I – odróżnienie się od konkurencji
Najczęstszym powodem przeprowadzenia rebrandingu jest chęć odróżnienia swojej marki od konkurencji. Nasycenie rynku produktami i usługami wymaga ciągłego poszukiwania swojej rynkowej niszy lub – w przypadku dużej ilości firm specjalizujących się w danej branży – wyróżnienia ich na tle konkurencji. Celem jest zwrócenie uwagi na markę i ponowne wzbudzenie chęci posiadania jej produktów.
Powód II – ujednolicenie wizerunku
Niektóre firmy nabywają mniejsze przedsiębiorstwa lub łączą się z nimi. Bywa, że do fuzji dochodzi na obcym rynku. Aby być odpowiednio kojarzonym w innych krajach i budować wizerunek rozwojowego, międzynarodowego przedsiębiorstwa, należy przeprowadzić procesy, których efektem będzie ujednolicenie wizerunku. Ważną kwestią jest dopasowanie elementów firmy do jej strategii sprzedażowej, komunikacyjnej czy do samej jej ideologii czy kultury przedsiębiorstwa w taki sposób, aby nie kłóciły się one z kulturą czy przyzwyczajeniami klientów pochodzących z obcego regionu.
Powód III – zlikwidowanie negatywnego wizerunku
Zdarza się, że w danej firmie pracownicy wysokich szczebli dopuszczają się nadużyć czy też wyprodukowano wadliwy produkt, który znacząco wpłynął na pogorszenie życia klientów. Jednym z wyjść z niewygodnej sytuacji jest w takim momencie rebranding. Wszystkie działania skierowane są wówczas na jeden cel – aby uniknąć negatywnych skojarzeń oraz zbudować nowe, pozytywne.
Powód IV – utrata swojej części rynku
Gdy rynek jest już nasycony, ciężko jest zachować stabilną pozycję wśród konkurencji. Walka o klienta staje się coraz bardziej ostra a broń przeciwko innym firmom niezwykle rażąca. Aby opanować sytuację spadku zainteresowania produktami firmy, wystarczy czasem rebranding. Zmiana nazwy na krótszą, nowe logo oraz hasło reklamowe mogą niewiarygodnie zwiększyć sprzedaż. Przykład – zamiana nazwy Apple Computer na Apple.
Powód V – sytuacje kryzysowe
Kiedy sytuacja na rynku przestaje pozytywnie działać na rozwój przedsiębiorstwa, może ono wiele stracić – kapitał, klientów, udziały itd. Aby firma mogła przetrwać, niezbędna jest jej reorganizacja oraz wprowadzenie znaczących zmian. Niestety – mogą się one odbić na jej wizerunku. Skuteczny rebranding może w tej sytuacji pomóc w zamaskowaniu faktu, że firma stoi na skraju bankructwa.
Z założenia rebranding ma być zmianą na lepsze. Zmiana wizerunku firmy nei ejst jednak sprawą prostą i należy dokładnie zaplanować strategię, która pomoże nam przeprowadzić ten proces. Warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy firm outsourcingowych, mających większe doświadczenie w tej materii.
~KW
Źródła:
En.wikipedia.org | Pl.wikipedia.org | WWW.outsourcing.com.pl | Komorkomania.pl